Utendørsreklame skal nå unge med psykiske utfordringer
10/10-24
Hver dag får 126 personer i Norge avslag på psykisk helsehjelp fordi deres problemer ikke anses som alvorlige nok. I et samarbeid med Clear Channel, skal Ung Samtale bruke utendørsreklame for å nå unge psykisk syke med et tilbud om gratis samtalehjelp – uten ventetid eller henvisning.
Kampanjen er spesielt rettet mot unge som ofte faller utenfor det offentlige helsesystemet, og gir dem en enkel og tilgjengelig vei til den hjelpen de trenger. Ung Samtale tilbyr gratis samtaler til unge og unge voksne, uten krav til henvisning eller bosted.
Med hjelp fra Clear Channel, har de lansert en kampanje som skal øke synligheten av tilbudet over hele Norge. Fagansvarlig Terje Reed understreker at det nå er viktigere enn noen gang å satse på lavterskeltiltak som raskt kan bidra til å forhindre at psykiske problemer eskalerer.
Ved å tilby gratis, lett tilgjengelig psykisk helsehjelp, gir vi unge som føler seg på kanten en mulighet til å snakke om sine utfordringer, få nye perspektiver og gjenvinne troen på seg selv og sine muligheter.
Hver dag får 126 personer avslag på psykisk helsehjelp fordi utfordringene deres ikke anses som alvorlige nok. Dette er bakteppet for kampanjen. Terje Reed er takknemlig med hjelpen til å få ut det viktige budskapet slik at flere unge får mulighet til å benytte seg av Ung Samtales gratis hjelpetilbud.
Clear Channels støtte er uvurderlig for oss. Som en liten organisasjon med begrensede ressurser gir samarbeidet oss en synlighet vi aldri kunne oppnådd på egen hånd.
Høy oppmerksomhet – stort ansvar
Clear Channel har reklameflater over hele landet, og hver uke når de over 65 prosent av nordmenn – fra Kirkenes til Kristiansand. Dennis Højland Nyegaard, forteller at utendørsreklame har ekstra høy oppmerksomhet blant unge.
Vi vet at våre flater har høy oppmerksomhet, og med det følger et stort ansvar. Vi er derfor opptatt av å bruke plattformen vår på en måte som bidrar positivt til samfunnet der vi er til stede. Vi mener Ung Samtale gjør en viktig jobb, og er derfor stolte av å bidra til at deres tilbud når ut til dem som måtte trenge det.